Partner serwisu
Prawo i polityka

Afera KOWR: Opinie Tuska, Laska, Horały i Wilda

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
29-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Afera KOWR: Opinie Tuska, Laska, Horały i Wilda
Wizualizacja CPK
Premier Donald Tusk przed wtorkowym posiedzeniem rządu odniósł się do sprzedaży przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) prywatnej firmie działki, na której ma przebiegać linia kolei dużych prędkości prowadząca do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

– Chciałem odnieść się do afery CPK, bo tak to wszyscy słusznie nazywają. Jak państwo wszyscy pamiętacie, PiS po przegranych wyborach zadysponował wspólnie z prezydentem Dudą dwutygodniowy rząd Mateusza Morawieckiego. Już wtedy wszyscy podejrzewali, że chodziło o dokończenie lub załatwienie interesów. Afera CPK jest tego wyjątkowo paskudnym potwierdzeniem – rozpoczął Tusk.

Premier zaznaczył, że 160-hektarowa działka, pod przyszły port lotniczy i centrum komunikacyjne została sprzedana prywatnemu dzierżawcy przez rząd PiS dokładnie w czasie, między przegranymi wyborami a przekazaniem władzy 13 grudnia. – 19 października 2023 r. minister rolnictwa w rządzie PiS wyraził zgodę. Kluczowe formalności, sześć dokumentów w różnych urzędach i akt notarialny zostały załatwione w 24 godziny, między 30 listopada a 1 grudnia. To chyba musi szczególnie zaimponować polskim rolnikom, którzy usiłują kupić ziemię. Wiecie, ile to trwa – podkreślał premier rządu.

Tusk przypomniał, że ówczesny pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, dostał 24 listopada pismo od byłego prezesa CPK Mikołaja Wilda, że dzieje się skandal. – Nie zareagował. Może dlatego, że w ten proceder było zaangażowane tyle osób z PiS. Pamiętamy z jaką nadzwyczajną energią czołowi politycy PiS, z prezydentem Andrzejem Dudą na czele, krzyczeli "tak dla CPK". Ile energii i pracy włożyli w to, a równocześnie ile pracy pod stołem włożyli, aby w 24 godziny przeprowadzić skomplikowaną operację z wieloma dokumentami – ironizował premier, który zakończył wyjątkowo mocnym zdaniem.

– Już nigdy nie będę używał skrótu CPK, aby określić wielką inwestycję komunikacyjną. Bo dziś wszyscy w Polsce odczytują go jako "Cały PiS Kradnie" – podsumował Tusk.

Jak zapewnia z kolei Maciej Lasek, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, w sprawie sprzedaży działki w Zabłotni spółka CPK działała konsekwentnie. – Już w 2023 roku CPK informował KOWR, że nieruchomość ta jest kluczowa dla inwestycji i powinna zostać przekazana CPK zgodnie z ustawą. Mimo tej wiedzy KOWR zdecydował o sprzedaży działki – przekazał Lasek na platformie X.

– Od momentu ujawnienia tej informacji wspólnie z obecnym zarządem podjęliśmy wszelkie możliwe działania, by odzyskać nieruchomość. Kolejne pisma, ponaglenia i wnioski przez nas kierowane do KOWR potwierdzają, że nie było ani chwili zwłoki w naszych działaniach – zaznaczył rządowy pełnomocnik ds CPK.

Lasek przypomniał, że równolegle Biuro Audytu Wewnętrznego CPK przeprowadziło szczegółowe postępowanie wyjaśniające, analizując ponad 1400 dokumentów i cały proces decyzyjny związany ze sprzedażą nieruchomości. Celem było ustalenie, czy w procesie sprzedaży nie doszło do złamania prawa. Na podstawie wniosków audytu spółka, we współpracy z niezależną kancelarią prawną specjalizującą się w prawie karnym, złożyła 30 lipca zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do Prokuratury Krajowej.

– Od początku działaliśmy profesjonalnie, zgodnie z procedurami i w interesie publicznym. Nadal prowadzimy działania zmierzające do odzyskania nieruchomości i wyjaśnienia wszystkich okoliczności tej sprawy – dodał sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Dodatkowe wyjaśnienia w sprawie spornej działki pod CPK opublikował także jeszcze we wtorek KOWR, któremu od marca 2010 roku nie przysługuje ustawowe prawo odkupu nieruchomości „na podstawie obowiązujących przepisów ustawy”. Chodzi tutaj o wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 marca 2010 roku. KOWR w zawieranych umowach sprzedaży, zastrzegał sobie umowne prawo odkupu, na podstawie przepisów Kodeksu Cywilnego.

Taka transakcja może zostać jednak zrealizowana w terminie 5 lat od dnia zawarcia umowy sprzedaży, zarówno w odniesieniu do całej nieruchomości, jak i jej części, w przypadku wystąpienia którejkolwiek z przesłanek wskazanych w tej umowie, w tym:
  • gdy zmieniło się przeznaczenie nieruchomości na inne niż rolne (np. po uchwaleniu nowego planu zagospodarowania przestrzennego, zmianie istniejącego planu lub wydaniu decyzji o warunkach zabudowy),
  • gdy w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, nieruchomość została przewidziana na cele inne niż rolne,
  • gdy gmina podjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w projekcie planu, nieruchomość ma być przeznaczona na cele nierolne,
  • gdy gmina podjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia lub zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a projekt przewiduje dla tej nieruchomości cele nierolne,
  • gdy wojewoda lub starosta wszczął postępowanie w sprawie decyzji, na podstawie której nieruchomość mogłaby zostać wywłaszczona lub stać się własnością Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego,
  • gdy ujawniono, że na terenie nieruchomości znajdują się złoża surowców naturalnych, które nie zostały uwzględnione przy ustalaniu jej wartości podczas sprzedaży,
  • gdy kupujący sprzedał lub zamierza sprzedać nieruchomość (lub jej część) dalej.

    Niemniej żadna z powyższych przesłanek dotychczas nie zaistniała, zatem brak jest obecnie podstaw do ewentualnego wykonania przez KOWR umownego prawa odkupu. W przypadku zaistnienia przesłanki przewidzianej w umowie sprzedaży, dyrektor generalny KOWR, złoży oświadczenie o wykonaniu prawa odkupu, niezwłocznie po jej wystąpieniu.

    – Rząd chce wykorzystać tą historię do tego, by dalej sabotować budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego – napisał z kolei na Platformie X Mariusz Błaszczak. – Ekipa Tuska przez prawie dwa lata ukrywała sprawę sprzedaży działki pod CPK. Dziś dowiadujemy się, że istniała cała grupa interesów w koalicji 13 grudnia, której zadaniem było zamiatanie sprawy pod dywan. Sam Donald Tusk tak ochoczo przyklaskujący Żurkowi za to, że stawia wyssane z palca zarzuty jak na zamówienie, w tej sprawie przyznaje, że wyjaśnienie będzie czasochłonne – broni odpowiedzialnych za projekt CPK przed zmianą rządu poseł Prawa i Sprawiedliwości.

    Wtórował mu Marcin Horała. – Wzrost wartości działki wynika z umiejscowienia na niej planowanego centrum logistyczno-przemysłowego. CENTRUM NIE MUSI SIĘ TAM ZNAJDOWAĆ. Zaplanowaliśmy je tam, ponieważ była to działka należąca do Skarbu Państwa leżąca w okolicy (nie na terenie) CPK – podkreślił były rządowy pełnomocnik ds CPK.

    Według niego z chwilą, gdy działka stała się prywatna, pełnomocnik ds. CPK powinien zmienić strategię rozwoju otoczenia CPK i po prostu przenieść planowane centrum w inne miejsce, na teren należący do Skarbu Państwa lub samego CPK.

    – Jak ujawnia artykuł WP, neo-CPK wiedziało o sprzedaży działki od kwietnia 2024. DLACZEGO DO TEJ PORY UMIEJSCAWIA NA NIEJ CENTRUM?, tym samym przysparzając prywatnemu właścicielowi korzyści z wzrostu wartości działki. Pod koniec 2024 neo-CPK przedstawiło nową wersję strategii otoczenia, nadal planując centrum logistyczno-przemysłowe na prywatnej działce. Dlaczego Maciej Lasek przez ponad 600 dni nie wykonał tego prostego działania leżącego w jego kompetencjach? Kiedy zawieszenie/dymisja Laska? – pyta Horała na platformie X.

    – Sprzedaż nieruchomości w Zabłotni to NIE JEST AFERĄ CPK, to jest afera KOWR, a CPK jest tu co najwyżej pokrzywdzonym – uważa wreszcie Mikołaj Wild, były prezes CPK. – Powtarzam: zabrakło czasu na weryfikację okoliczności sprzedaży (ani nawet na potwierdzenie, że do sprzedaży doszło). Sprawę przejął nowy zarząd. Tyle – ocenił Wild.
  • Tagi geolokalizacji:

    Podziel się z innymi:

    Pozostałe z wątku:

    CPK: Z jaką prędkością pojedziemy pod lotniskiem? 120 czy 320 km/h?

    Infrastruktura i lotniska

    CPK: Z jaką prędkością pojedziemy pod lotniskiem? 120 czy 320 km/h?

    Jakub Rösler 28 października 2025

    Afera KOWR: Co z działką pod KDP [aktualizacja]

    Infrastruktura i lotniska

    Afera KOWR: Co z działką pod KDP [aktualizacja]

    Redakcja/inf. pras. 28 października 2025

    Co z drogami wokół CPK?

    Infrastruktura i lotniska

    Co z drogami wokół CPK?

    inf. pras. CPK 25 października 2025

    Zobacz również:

    CPK: Z jaką prędkością pojedziemy pod lotniskiem? 120 czy 320 km/h?

    Infrastruktura i lotniska

    CPK: Z jaką prędkością pojedziemy pod lotniskiem? 120 czy 320 km/h?

    Jakub Rösler 28 października 2025

    Afera KOWR: Co z działką pod KDP [aktualizacja]

    Infrastruktura i lotniska

    Afera KOWR: Co z działką pod KDP [aktualizacja]

    Redakcja/inf. pras. 28 października 2025

    Pozostałe z wątku:

    CPK: Z jaką prędkością pojedziemy pod lotniskiem? 120 czy 320 km/h?

    Infrastruktura i lotniska

    CPK: Z jaką prędkością pojedziemy pod lotniskiem? 120 czy 320 km/h?

    Jakub Rösler 28 października 2025

    Afera KOWR: Co z działką pod KDP [aktualizacja]

    Infrastruktura i lotniska

    Afera KOWR: Co z działką pod KDP [aktualizacja]

    Redakcja/inf. pras. 28 października 2025

    Co z drogami wokół CPK?

    Infrastruktura i lotniska

    Co z drogami wokół CPK?

    inf. pras. CPK 25 października 2025

    Zobacz również:

    CPK: Z jaką prędkością pojedziemy pod lotniskiem? 120 czy 320 km/h?

    Infrastruktura i lotniska

    CPK: Z jaką prędkością pojedziemy pod lotniskiem? 120 czy 320 km/h?

    Jakub Rösler 28 października 2025

    Afera KOWR: Co z działką pod KDP [aktualizacja]

    Infrastruktura i lotniska

    Afera KOWR: Co z działką pod KDP [aktualizacja]

    Redakcja/inf. pras. 28 października 2025

    Kongresy
    SZKOLENIE ON-LINE
    Śledź nasze wiadomości:
    Zapisz się do newslettera:
    Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
    Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
    Współpraca:
    Rynek Kolejowy
    Transport Publiczny
    Rynek Infrastruktury
    TOR Konferencje
    ZDG TOR
    ZDG TOR
    © ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
    Zamknij